Przednie zawieszenie - Olej

Pytania i /lub rozwiązania problemów z zawieszeniem i kołami.
Awatar użytkownika
Tytus
Posty: 247
Rejestracja: piątek, 29 kwietnia 2011, 08:41
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2004
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: Tytus » sobota, 23 lipca 2011, 22:55

Dlatego razem z silnikowym co 5000 wymieniam w teleskopach, chociaż wielu uważa to za pałowanie, ale ja lubię swój motong.

vivvaldi

Postautor: vivvaldi » niedziela, 24 lipca 2011, 08:53

Ciśnienie w oponach zawsze mam prawidłowe :), Olej w lagach wymieniałem ze dwa lata temu - wlałem 15W, zawiechę mam ustawioną pod siebie, a ta moja ciuchcia lubi z przodu powężykować/bujnąć czasami nawet już pow. 160. Wku...ia mnie to masakrycznie a wczoraj to już niemiłosiernie, bo miałem dużo na blacie :shock:

Nie mam pomysłu, a może ktoś z was już to przerabiał. Olej w lagach z pewnością wymienię, wyczyszczę i zastanawiam się nad sprężynami progresywnymi. Może ktoś z Was ma progresy założone to napisze czy warto montować.
Łożysko wymienię, bo moto ma 46000km i nie było tam nic ruszane

GhostDog
Posty: 2791
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » niedziela, 24 lipca 2011, 13:57

a wyważenie, bicie boczne koła itp. Ja w moim moto nic nie robiłem(oprócz wymiany oleju, filtrów itp), żadnych lag, ustawienia amorów fabryczne tj. średnie i wsio ok. Co prawda 200 nie jechałem ale 180 spoko.Przy ostrym hamowaniu schodzi mocno w dół przód.Po za tym ok.Mam 54 tkm na liczniku .

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 24 lipca 2011, 14:08

Źle wyważona opona/koło dawało by znać o sobie o wiele wcześniej. A może opona przednia Ci ząbkuje :?: .... z którego goda masz opończę na przedzie :?: .

Ghost podkręć sobie twardość zawiechy(wkręć regulatory na górze lag), nie będzie tak nurkować a jak to nie zda egzaminu to olej wymień na 15/20W.

vivvaldi

Postautor: vivvaldi » niedziela, 24 lipca 2011, 14:52

Koledzy, opony funkiel nówki 16 tydzień 2011 Pilot Road 2.
coś mi się wydaje, że albo łożysko główki, albo nic tylko do lag zaglądnąć, olejum wymienić i chyba progresy wsadzić
Ostatnio zmieniony niedziela, 24 lipca 2011, 19:32 przez vivvaldi, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » niedziela, 24 lipca 2011, 17:36

ważne też jest prawidłowe założenie opony :!:
każda opona ma znacznik do ustawienia na kole im mniej odważników tym lepiej
w niektórych przypadkach złe ustawienie opony na kole to różnica 40-50 gram a przy tych prędkościach obrotowych to ma spore znaczenie


progresy+olej 15w i opona z przodu do wyrzucenia (ząbki) po 9 000 km
w przyszłym sezonie olej 20w i nowe laczki

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 24 lipca 2011, 19:32

To, że nowe to ok ale z 2006r. nowe one nie są. Ja bym dla testu założył faktyczną nówkę A.D. 2011. @farba zakładamy, że ten co zakładał oponę zna się na fachu ;) i nie pozakładał znacznikami na odwrót.

vivvaldi

Postautor: vivvaldi » niedziela, 24 lipca 2011, 19:33

Zdzisłąw, sorki już poprawiłem swojego posta, pomyliłem się. Opony oczywiście są z 2011 roku ;-) Opony są dobrze założone

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 24 lipca 2011, 20:06

Nawet nowa opona potrafi być felerna- np. pęknięty kord ale skoro nówffka sztuka z pewnego źródła to... :-D . Posprawdzaj jak pisaliśmy- łożyska, oliwę wymień itp. Jedno popołudnie i sprawdzone wszystko będziesz mieć ;-) .
Ostatnio zmieniony niedziela, 24 lipca 2011, 20:08 przez Zdzislaw, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » niedziela, 24 lipca 2011, 20:06

Zdzisław, ja już wszystko widziałem :shock:
jak ostatnio gumiarzowi zwróciłem uwagę na ten fakt to powiedział "ale to nie zawsze tak jest''po czym zdjął 40g z koła :evil:
Ostatnio zmieniony niedziela, 24 lipca 2011, 20:12 przez farba, łącznie zmieniany 1 raz.

GhostDog
Posty: 2791
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » niedziela, 24 lipca 2011, 20:09

Zdzichu olej, uszczelniacze itp wymienię jesienią dopiero-a ty mi pomożesz :mrgreen:

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 24 lipca 2011, 20:11

A no fakt są gumiarze i flachowcy co niby się znają i walą poi pół kilo ołowiu na felgę :-? . Takich trza omijać z daleka. Ja jak zakładałem oponę na tył nie miałem wyważonej. Nie było możliwości- wyważarka samochodowa bez przysadki na moto, ale za to była założona na znacznikach i przy 220 nie lata po drodze to jest ok.

Ghost ok :) , byle byśmy na 2 nogach z garażu wyszli :mrgreen: .

vivvaldi

Postautor: vivvaldi » niedziela, 24 lipca 2011, 21:27

Gdzie są te oznaczniki na oponie, to sprawdzę jutro czy dobrze założone, bo mam trochę ołowiu na przedniej feldze :)

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 24 lipca 2011, 21:49

Dwie czerwone kropki bądź trójkącik z 2 kółkami jak dobrze pamiętam ale mogę się mylić.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » niedziela, 24 lipca 2011, 21:58

z boku opony

vivvaldi

Postautor: vivvaldi » niedziela, 24 lipca 2011, 22:33

OK, tylko w którym miejscu te kropki mają być na feldze, bo to że one są to wiem, ale to że to jakiś znacznik jest to kompletnie nie wiedziałem od tylu lat moich wojazy ;-)

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » niedziela, 24 lipca 2011, 23:26

na feldze jest wentyl :evil:

vivvaldi

Postautor: vivvaldi » niedziela, 24 lipca 2011, 23:31

No to się jutro sprawdzi. Farba grazie mile :mrgreen:
Niemniej jednak i tak olej wymienię i zapewne progresy ze wsadzę ;-)

GhostDog
Posty: 2791
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » poniedziałek, 25 lipca 2011, 11:51


Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » poniedziałek, 25 lipca 2011, 14:20

Tytus pisze:...Teflon ma współczynnik tarcia 0, ale stop duralowy, z którego jest goleń nie.

troszkę to rozwinę, bo mało czytelne. Tzn, nie ma na ziemi materiału o współczynniku tarcia = 0. Prawdą jest, że teflon to jeden z najbardziej śliskich materiałów jaki istnieje. Współczynnik tarcia w naszym przypadku należałoby dopiero wyznaczyć. Mianowicie, dorwać próbkę materiału z jakiej zrobiona jest goleń i próbkę teflonu. Robi się to bardzo prosto, ale mniejsza z tym. Są też dwa rodzaje współczynników tarcia ślizgowego: spoczynkowe i dynamiczne. Jest jeszcze tarcie toczne (np opona tocząca się po asfalcie) i tu również występuje współczynnik tarcia obliczany troszkę inaczej. W naszym przypadku mamy do czynienia z tarciem ślizgowym i liczymy to tak:
u[mi]=T/N
T oznacza tu siłę tarcia, N- siłę nacisku.
W pozostałych przypadkach korzystamy z tej samej zasady, jednak jak to zwykle w mechanice bywa, inaczej interpretujemy siłę tarcia i nacisku. W przypadku tarcia ślizgowego współczynnik tarcia jest wielkością bezwymiarową, w przypadku tarcia tocznego jednostką jest metr [m].
Wracając do teflonu. Jest to ciekawy materiał, ponieważ wartość współczynników tarcia spoczynkowego jak i ślizgowego dla pary teflon-teflon są bardzo zbliżone. Wynoszą w zależności (od wielu czynników) 0,05 do 0,09. Dla porównania: guma-beton (suchy): spoczynkowe - 1, dynamiczne - 0,7, stal-stal: spoczynkowe - 0,15, dynamiczne 0,09-0,03.
Po naszemu: nie powinno się pisać, że współczynnik tarcia jakiegoś materiału wynosi tyle, a tyle. Do tarcia trzeba dwojga, więc trzeba napisać co tarło o co i jaką w tym przypadku miał wartość opisany przez mnie nieudolnie ten współczynnik. Czasami spotyka się (głównie w internecie), że współczynnik tarcia jakiegoś materiału = ileśtam. Najczęściej autorzy mają na myśli tarcie między tym samym materiałem, co ma się nikjak do zastosowań praktycznych. Tyla, sorry za :offtopic:
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » poniedziałek, 25 lipca 2011, 14:39

mariuszdg, myślisz, że warto?

Bo ja uważam, że olej zmieniać w lagach warto ;)
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » poniedziałek, 25 lipca 2011, 14:46

Piontuś no w sumie to chyyyybaaaaa wartoooo. Nawet z raz wymieniłem w tej swojej :zdrowko: W zimę może znów podmienie, jak grzeczna będzie i się nie wyłoży konkretnie ;-)
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

GhostDog
Posty: 2791
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » poniedziałek, 25 lipca 2011, 19:06

Mariusz-Pan Od Fizyki :mrgreen: W próżni nie ma tarcia!

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » poniedziałek, 25 lipca 2011, 19:53

Ja również będę na zimę wymieniać olej na 20W bo członek ino wie jaki tam jest. Jeżeli bestia zasłuży to dostanie jeszcze progresy Wilbersa tak jak miała jej poprzedniczka Virago :evil: .

A to w próżni ktoś się psztyka? :lol: .

Awatar użytkownika
Davidson
Posty: 257
Rejestracja: wtorek, 1 kwietnia 2008, 22:01
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2004
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontaktowanie:

Postautor: Davidson » poniedziałek, 25 lipca 2011, 20:43

Panowie, ja mają być sprężyny włożone? bo dzisiaj rozkręciłem przód i w jednej ladze mialem gęste zwoje u góry, a w drugiej na dole.
może pytanie głupie ale nie wiem więc pytam.
Obrazek
"Co ma być to będzie, a jak już będzie...
... to trzeba się z tym zmierzyć"

Awatar użytkownika
Tytus
Posty: 247
Rejestracja: piątek, 29 kwietnia 2011, 08:41
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2004
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: Tytus » poniedziałek, 25 lipca 2011, 21:05

Oczywiście, że na Ziemi tarcie występuje zawsze, ale w inżynierii potocznie przyjmuje się współczynnik 0 dla PTFE, ponieważ ma, jako materiał stały najniższy ten współczynnik. Jest po prostu odnośnikiem. Co do zorientowania sprężyn to zagęszczonym/krótszym skokiem zwoju do góry. Olej nie cięższy niż SAE15, bo ulica to nie tor. A co do sprężyn, to jeśli rzeczywiscie mają zmienić charakterystykę, to należy zadać sobie pytanko JAK? A wtedy wybrać firmę, bo z doświadczenia wiem, że w tym samym moto każda firma nieco inaczej działa.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 25 lipca 2011, 21:19 przez Tytus, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Piotr_MC_85
Posty: 1573
Rejestracja: wtorek, 13 lipca 2010, 20:15
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2009
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Jaźwina

Postautor: Piotr_MC_85 » poniedziałek, 25 lipca 2011, 21:11

Co do wężykowania, to moja ma przy ok. 60 km/h mariuszdg powiedział że ten typ tak ma, dodam że u mnie opona ma 13kkm ok. 70% zużucia, początki ząbkowania i prawidłowe ciśnienie.
Shimy przy 160 - 200 raczej nie do przyjęcia, chyba że się mylę ale moja tak nie ma.

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » poniedziałek, 25 lipca 2011, 21:48

GhostDog pisze:W próżni nie ma tarcia!
Ta. Chyba tarcia powietrza...
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

GhostDog
Posty: 2791
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » wtorek, 26 lipca 2011, 06:23

to w końcu co polecacie 10W, 15W bo 20 to już zbyt extremalnie chyba?

[ Dodano: 2011-07-26, 08:16 ]
piontek pisze:
GhostDog pisze:W próżni nie ma tarcia!
Ta. Chyba tarcia powietrza...


to mówił Pan Daniels :mrgreen:

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » wtorek, 26 lipca 2011, 07:56

Ja mam dyszkę. Najpierw proponuję poskręcać to co jest, potem ewentualnie 15W i progresy. Większość cioraczy ma 15 zalaną, 20 to już chyba za wiele. Pamiętajmy, jakie drogi mamy.
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."


Wróć do „Zawieszenie i koła.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości