PRL

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » wtorek, 1 stycznia 2013, 22:06

artur pisze:No tak a co myślałeś ?
Tam zaraz "myślałeś".

Przypomniała mi się taka ciekawostka (nie wiem na ile prawdziwa):
Gdy Daewoo ogłosiło zamknięcie produkcji Żuka, zgłosił się ktoś z ambasady Egiptu z przypomnieniem, że jest wieloletnia umowa między Polską a Egiptem na dostawy części do Żuka. A może nawet chodziło o dostawy samych pojazdów? Podobno nieźle radziły sobie na pustyni - tam rdza nie straszna.
Ktoś jeszcze coś takiego pamięta?
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » wtorek, 1 stycznia 2013, 23:05

Shlki robione gdzieś u brudasów, Żuki j/w.

GhostDog
Posty: 2791
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » środa, 2 stycznia 2013, 07:23

piontek pisze:Może i się komuś nie spodoba, ale ja nie znoszę czasów i produktów PRLu.

się zgodzę w tym względzie
jeździłem nyską często, jako pasażer
jazda-tragedia
silnik-tragedia
ogrzewanie zimą-tragedia
wrażenia ogólne-tragedia
ocena-tragedia

żeby się tym fascynować nie można użytkować na co dzień
ja tam wolę produkty zachodniej cywilizacji, gdyż te "dzieła techniki" to miały silniki od warszawy 2400 ccm-ruskie znaczy się (o ile się nie mylę) a pewnie zajebane/zajumane w Niemczech w 1945 jak znam życie

raz nyska owa wyjebała się na zakręcie na bok, podnieśli my we czterech :) , air bagi i kurtyny nie zadziałały niestety

Awatar użytkownika
artur
Posty: 4210
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » środa, 2 stycznia 2013, 07:57

piontek pisze:Ktoś jeszcze coś takiego pamięta?

W Egipcie robili autobusy na podwoziu Żuka. Ja tam nie byłem ale podobno jeżdzą do dzisiaj.
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

nit

Postautor: nit » środa, 2 stycznia 2013, 08:38

SHL robione w indiach,zdaje się że max 5 lat wstecz zakończono produkcję,oczywiście nazywała się inaczej i jakieś drobne różnice były w konstrukcji.
A warszawa miała pojemność 2120 przynajmniej moja

Awatar użytkownika
JAREK
Administrator
Posty: 5558
Rejestracja: niedziela, 2 grudnia 2007, 13:47
Model i rocznik moto.: XJR1300-2004
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontaktowanie:

Postautor: JAREK » środa, 2 stycznia 2013, 09:15

nit, to osiedle studenckie to lumumbowo a nie lulumbowo.

Awatar użytkownika
donCezarre
Posty: 2148
Rejestracja: wtorek, 1 stycznia 2008, 13:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2004
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: donCezarre » środa, 2 stycznia 2013, 09:33

artur pisze:
xjr tomek pisze:artur takim zukiem smigales

identyko



Artur - w SanDomingo?? :mrgreen:
Prawdziwy mistrz wygrywa zawsze.......

Awatar użytkownika
artur
Posty: 4210
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » środa, 2 stycznia 2013, 09:37

cezaRYton pisze:Artur - w SanDomingo??

Nie służbowo. W SanDomingo jeździliśmy takim starszym zaokrąglonym ale nie wiem jak go nazwać.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:An_ea ... 5%BBuk.jpg
takim. Stan techniczny też podobny
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » środa, 2 stycznia 2013, 13:14

artur starszy to tak zwany zuk smutek , a w egipcie produkowali Ramzesa /Ramsesa , przód byl ciut inny , a reszta zukowa , nawet sa filmy na YT trzeba wpisac ramzes albo ramses :-)

powiem tak odnosnie tego ze nyska to tragedia lub inne polskie auto tragedia , a zachodnie w tych czasach byly lepsze ? wcale nie dla porównania WV T3 lub wczesniejszy ogórek to tragedia , w nysie czy zuku siedzi sie za osia przednia a w tym siedzi sie na osi , do tego ten silnik z tylu, i mala ladownosc wogóle nie do porównania z zukiem . Ja pisze o latach kiedy byly te auta robione jak jeszcze byl czas zimnej wojny , i wcale niemusimy sie wstydzic naszej motoryzacji bo ona byla bardzo dobra w tamtych latach tak samo fordy transity korodowaly i inne jak i nasze polskie , fabryka nysy w 70 latach nalezala do klubu eksporterów .

teraz wiadomo na codzienny uzytek takiej nysy czy zuka to niema sensu , mlode pokolenia niewiedza nawet jak smarownica wyglada ;-) :mrgreen: ja jestem milosnikiem naszej polskiej motoryzacji i lubie tez naprawy przy tych autkach , wiadomo pasja odzielona od zycia codziennego ;-)

Zycze wszystkim w tym nowym roku duzo frajdy z jakiej kolwiek pasji ;) pozdrawiam

GhostDog
Posty: 2791
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » środa, 2 stycznia 2013, 13:25

Tomek, niech będzie pasja :)
ale te samochody słabo do jazdy się nadają
Nit faktycznie warszawy, żuki i nyski-miały 2100 lub 2200-mój błąd, dolno i górno zaworowe(chyba)

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » środa, 2 stycznia 2013, 13:55

xjr tomek pisze:fabryka nysy w 70 latach nalezala do klubu eksporterów
Zgadza się, ale tylko i wyłącznie z powodu ceny. Co więcej - cena ta często nie zwracała kosztów produkcji gdyż celem było pozyskanie dewiz.

xjr tomek pisze: a zachodnie w tych czasach byly lepsze ?
Tak, były lepsze. Zaawansowanie konstrukcji może na starcie na zbliżonym poziomie. Prawie wszystkie europejskie kraje po II Wojnie Światowej rozpoczynały odbudowę motoryzacji jak najtaniej i jak najprościej. Ale nie tak jak u nas: byle jak - byle na sztukę.
Natomiast "wolny świat" się rozwijał a Nysy i Żuki nie. W tym kontekście spodobało mi się twoje określenie "w tych czasach" - masz na myśli który czas?

Obrazek
Obrazek

Oczywiście, to co piszę w niczym nie ma uwłaczać twojej pracy nad pasją! Choć wolałbym gdyby ktoś odgrzebał prace konstruktorów i projektantów, dzięki którym mógłbym dziś jeździć polskim motocyklem lub(i) samochodem.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » środa, 2 stycznia 2013, 17:30

Pasja to pasja-i nic mi do niej.Każdy z nas jakąś tam ma i dobrze.Dziwi mnie tylko jedna rzecz w tym wszystkim,dlaczego nie można było tego wszystkiego lepiej produkować?Zdolni inżynierowie i technicy przez tyle lat takie sprzęty dopuszczali do użytku?Dziwne.W robocie mieliśmy Żuka z paką,benzyna,rok prod.1993-masakra. :mrgreen:
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » środa, 2 stycznia 2013, 18:53

Pisaliście, że Tarpany były lipne.

(mały wstęp) Kompletnie się nie znam na samochodach, a już w ogóle na PRLowskich. Co prawda swego czasu Ojciec miał 2 żuki....

chciałem napisać, że w roku 2002 podczas wakacji robiłem grubszy remont na wioseczce i właśnie z tej okazji kupiłem na 3 miesiące Tarpana 239D. To było kochane autko. Nie pamiętam jaką miał ładowność (pewnie ~ 600kg) ja go piaskiem i gruzem do odcięcia zasypywałem, aż światła po niebie świeciły i nawet nie jękną. Silnik 3 cylindrowy, z jakiegoś traktora miał. Palił tak mało, że nie opłacało się go gasić ;-) Po lesie i dziurach śmigał jak dziki. Jedyny minus, to taki, że był wolny i jak się chciało jechać szybciej to robiło się głośno. Ale na warunki wiejsko-terenowe to super bryka była.

i jeszcze jedno, zmiana koła zapasowego była tak szybka, że dzisiejsze - nowoczesne patenty w ogóle się nie umywają.

ivo pisze:Żuka z paką,benzyna,rok prod.1993-masakra. :mrgreen:

Ojciec miał takiego od 1991 do 1999. Robił mu jakiś remont silnika, ale nawiną nim ponad 250tyś. Wymienił później na Lublina bo żuk niestety zeżarła rdza (dokładnie to kabinę, ramę Ojciec kazał jakąś masą asfaltową zabezpieczyć i doskonale dała radę). Lublin wytrzymał tylko do 2003 :mrgreen:
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

nit

Postautor: nit » środa, 2 stycznia 2013, 19:24

moja warszawka jak ją rozbujałem na trasie 130 to ludzie nie wierzyli własnym oczom,lewy pas i długimi na lamusów,byli tacy co mi grozili :mrgreen:

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » środa, 2 stycznia 2013, 19:33

to byl silnik perkins w tym tarpanie Mariusz , my pisalismy bardziej o tych z silnikiem fiata 125p ze one byly takim produktem zapchaj dziure ;-) twój tata mial zuka , zadbal o mechanike to takie autko sluzylo mu dlugo , ale jak by nim jezdzilo 5 innych kierowców to by o wiele szybciej poszedl na zyletki , zreszta ze wszystkim tak jest , ja pracuje w firmie i jezdze ciezarówka wiem jak jest kiedy wsiadam do 4 osiowca wywrotki jak nieraz mój 3 osiowiec jest na warsztacie to ten 4 osiowiec jest taki co wszyscy nim jezdza auto ma 300 tysiecy niecale przebiegu MB actros , a jezdzi sie nim jak by mial 30 lat , wszystko rozwalone :-/ tak ze co do czasów PRL i aut trzeba tez dodac ze rusek trzymal na wszystkim lape i tak tez niedoszlo do produkcji nysy 325

http://www.youtube.com/watch?v=cwH-WAh5ZB8

z tego bloku wschodniego czechom dawali wiecej pozwolen na modernizacje motoryzacyjne

nysa 325 przypomina co :arrow: lublina i teraz produkowanego pasagona w lublinie :-)

a silniki M20 i S21 niebyly przystosowane do wysokich predkosci , bardziej moment obrotowy odgrywal tu wieksza role i wolne obroty , jak ktos szybko jezdzil lub kombinowal przy dyszach gaznika zeby mniej spalal to gniazda zaworowe sie wypalily , glowice stosowane w 90 latach byly przystosowane do paliwa bezolowiowego , w 86 roku wprowadzili gaznik weber 2 gardzielowy 1 przelot 28 mm drugi 35 mm , tak ze jak ktos jechal normalnie to ta druga gardziel prawie ze sie nieotwierala , i auta byly oszczedniejsze, te 14 l na 100 km jaki jest w ksiazkach podane to bylo z czeskim gaznikiem jikov sop 40 , na webera gazniku spalal silnik jak bmw E36 , 10-11 l na 100 km.

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » środa, 2 stycznia 2013, 20:37

piontek pisze:Tak, były lepsze.

no nie wiem... Gdyby Dekra w tamtych czasach opublikowała raport bezawaryjności to zapewne Nysa zajęłaby ostatnie miejsce, żuk przedostatnie, ale zaraz po nich znalazłby się ten "Ogór" Volkswagena :->
To nie było pod tym względem zachwycające auto.
mariuszdg pisze:dokładnie to kabinę, ramę Ojciec kazał jakąś masą asfaltową zabezpieczyć i doskonale dała radę

to pewnie bitex był
hubertm

Awatar użytkownika
Tomson
Posty: 1896
Rejestracja: piątek, 9 kwietnia 2010, 20:41
Model i rocznik moto.: Yamaha xjr 1300 turbo
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Żyrardów

Postautor: Tomson » czwartek, 3 stycznia 2013, 06:51

Mariusz, Tomek dobrze prawi, chodzi o starego tarpana a nie tego dla wojska skonstruowanego bo te do tej pory w armii jeżdżą :lol:

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » czwartek, 3 stycznia 2013, 08:59

tarpan z perkinsem

http://www.youtube.com/watch?v=hYj1ba8Y2lQ

a jezeli chodzi o bezpieczenstwo to nysa byla w tamtych latach bezpieczniejsza niz VW ogórek , stabilna rama i silnik z przodu ;-) ja tu tez niechce nikomu wciskac propagandy ze nasze poskie auta byly najlepsze tylko jak sam temat mówi PRL wiec dajmy nato lata 70 produkcja w RFN i produkcja motoryzacyjna w PRL , porównujac to niemamy sie czego wstydzic , nawet DDR byl odbiorca zuków dla poczty wlasnej oraz LPG = PGRy :) mam prospekt w jezyku niemieckim eksport do RFN tam tez jest podkreslone to ze stabilna rame maja samochody oraz duza szybe przednia , w 1972 r bylo bardzo duze zainteresowanie wlasnie przez RFN , tak ze niemiecki odbiorca mial kilka uwag co by mu sie lepiej podobalo w tych autach : dach podwyzszony o 10 cm ( tak powstal na poczatku model 522 dla RFN i innych zachodnich karajów ) jeszcze powstala nysa dubelkabina z przedluzona tylna paka , oraz 2 osobowa z paka , oczywiste bylo tez to ze te zachodnie kraje mialy juz wtedy skrzynie 4 biegowe , alternator , to co praktycznie polskie niemialy. I tak model 522 zostal dopiero oficjalnie produkowany na polski rynek od 1975 r i równoczesnie byly produkowane 2 modele 521 ( nizszy dach) i 522 (wyzszy dach) do 78 r byla 521 produkowana , potem juz tylko 522 , od 1984 roku dostal ten model podwyzszona deske rozdzielcza co poprawilo lepsze odczytywanie kontrolek i wskazników w dzien , nastepna zmiana weszla w 1986 roku jak FSD nysa zostala przejeta przez FSO i zaczeli tez produkowac poloneza trucka , a w nysach zmienili elektrycznie kilka drobnych poprawek takich jak: skrzynka bezpieczników zostala przeniesiona pod deske rozdzielcza , wczesniej byla po lewej stronie na boczku tapicerki , samochody dostaly awaryjne migacze , czasowe wycieraczki takie jak w 126p , lampe przeciw-mgielna , mniejsze kierunkowskazy , przy desce rozdzielczej 5 zaslepek na przelaczniki typu fiat co tez ulatwilo montaz przelaczników dla wersji specjalnych , radiowozy , karetki , tak samo gaznik weber z elektrozaworem i mniejszym przelotem 28 mm przez co samochody byly oszczedniejsze , oczywiscie czechy tez odpowiedzieli gaznikiem jikov sedr 2 gardzielowy , 2 przelot byl sterowany podcisnieniem przez membrane , tez byly dobre gazniki.

Awatar użytkownika
Piotr_MC_85
Posty: 1573
Rejestracja: wtorek, 13 lipca 2010, 20:15
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2009
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Jaźwina

Postautor: Piotr_MC_85 » sobota, 5 stycznia 2013, 10:27

mariuszdg pisze: kupiłem na 3 miesiące Tarpana 239D. To było kochane autko. Nie pamiętam jaką miał ładowność (pewnie ~ 600kg) ja go piaskiem i gruzem do odcięcia zasypywałem, aż światła po niebie świeciły i nawet nie jękną. Silnik 3 cylindrowy, z jakiegoś traktora miał. Palił tak mało, że nie opłacało się go gasić ;-) Po lesie i dziurach śmigał jak dziki. Jedyny minus, to taki, że był wolny i jak się chciało jechać szybciej to robiło się głośno.

Dokładnie silnik perkinsa poj. 2500 ccm, moc ok. 34 kW stasowany był w takich pojazdach

https://www.google.com/search?hl=en&q=m ... 62&bih=644
Były stosowane również w
http://www.google.com/imgres?um=1&hl=en ... 62&bih=681
Co do prędkości to słyszałem że max. 60 km/h osiągały z tym silnikiem.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » sobota, 5 stycznia 2013, 17:15


Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » sobota, 5 stycznia 2013, 17:35

Polskie ciągniki-masakra. :mrgreen:
J....ć stare baby :)

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » sobota, 5 stycznia 2013, 17:38

dalem ten film o nysach juz na 1 stronie tego tematu :-) material filmowy jest od jednego kolegi co jego wujek kiedys w fabryce nys pracowal , kiedys dam foty jak fabryczna ekipa w 70 latach do iraku i innych krajów pojechali nysami ;-)

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » sobota, 5 stycznia 2013, 17:42

Tomek jak sąsiad podjedzie Żukiem to Ci fot narobię i wyślę.Ma Żuka starszego z paką. ;-)
J....ć stare baby :)

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » sobota, 5 stycznia 2013, 18:10

ok ;-)

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » sobota, 5 stycznia 2013, 21:07


nit

Postautor: nit » wtorek, 8 stycznia 2013, 18:00

słyszeliście o tym? szkoda że nic z tego nie będzie..
http://www.youtube.com/watch?v=N5xYvrSJ8A8
a ta bordowa ładna

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » wtorek, 8 stycznia 2013, 18:16

Parę lat temu rosjanie zrobili wołgę z dwóch beemek m6 i wołgi m 21


http://youtube.com/watch?v=wLcQbLub0ZU

Ale to zupełnie inny portfel :mrgreen:

Jeszcze wcześniej zrobili to australijczycy

http://m.youtube.com/watch?feature=rela ... 4_cc70mzi0

Awatar użytkownika
Piotr_MC_85
Posty: 1573
Rejestracja: wtorek, 13 lipca 2010, 20:15
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2009
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Jaźwina

Postautor: Piotr_MC_85 » środa, 9 stycznia 2013, 18:15

O warszawce i chłopakach głośno ostanio w mediach. Trzymać kciuki mimo wszystko :super:

farba pisze:Parę lat temu rosjanie zrobili wołgę z dwóch beemek m6 i wołgi m 21

wygląda to jakby w M6 zminili tylko blachy, jak widać wnętrze i nawet szyby te same.
farba pisze:Ale to zupełnie inny portfel

Głównie nabycie auta, reszta to fachowiec od blach.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » piątek, 18 stycznia 2013, 10:44

Takie znalazłem , ktoś szukał?
http://sprzedajemy.pl/komar-okazja,1867476

GhostDog
Posty: 2791
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » piątek, 18 stycznia 2013, 10:47



Wróć do „Samochody”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość