Wyświetlacz biegów
Wyświetlacz biegów
Przed dłuższym wyjazdem zrobiłem do moto wyświetlacz biegów. Okazał się fajnym gadżetem i to nie tylko kiedy "zapinam VI". Największą trudnością było zrobienie mechanicznego czujnika biegów, bo FJ i pochodne w oryginale mają nieprzerabialne ustrojstwo. Kto tam zagladał ten wie o co chodzi. Cała maszyneria składa się z czujnika, sterowania wyświetlaczem i samego wyświetlacza. Jeśli będziecie chcieli cos takiego zrobić, to napiszę co i jak. Dla ułomnych manualnie i leniwych, wyświetlacze wraz z montażem będą ( kiedyś, bo mi się teraz nie chce robić ) udostępnione po cenach popularnych w PJP
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Specjalnie dla pracowitego i uzdolnionego Konia ...komiks:
1. Oryginalny czujnik ma wzgórek ( bez głupich skojarzeń ! ) rys 3 i 4 , więc trzeba zrobić nowy
W/g oryginału dorobiłem z nylonu (inne się topią w temp pracy silnika ! ! ! ! ) czujnik, ale trzeba wewnętrzną średnicę i głębokość zrobić trochę mniejsze, bo później styki trzeba wyrównać na tokarce
4. Wywierciłem dziury pod śruby mocujące i wyciąłem kołnierz tak, żeby pasował do silnika.
3. Żeby wyznaczyć rzeczywiste położenie stycznika, wkręciłem w blok szpilki i jak widać na foto odcisnąłem położenie poszczególnych biegów w plastelinie zamrożonej w lodówce
4. Wkręciłem mosiężne śruby M3 tak żeby wystawały w środku
5. Poobcinałem łby śrub i zatoczyłem wewnątrz końcówki razem z nylonem do gotowej głębokości i średnicy. Można opuścić powierzchnię pracy o 0,75mm bo stycznik ma spory zapas pracy, a za to będzie mniej napięta sprężynka.
6. Dorobiłem konektorki, wkręciłem do silnika i podłączyłem do sterowania wyświetlaczem, który wcześniej zrobiłem.
(Schematy w necie, ja wrzucam tu jeden z bardziej czytelnych. Nie bawcie się w sterowanie scalakiem, bo nie przeżyje w motorze )
Użyłem wyświetlacza led ultra bright red bo inne kolory są niewidoczne na słońcu. Dodatkowo wrzuciłem potencjometr liniowy 1k, żeby mnie nie raziło w nocy.
(+) na anodę dałem ze świateł i w ten sposób mam dodatkowe przypomnienie żeby je włączyć.
Miłej zabawy
1. Oryginalny czujnik ma wzgórek ( bez głupich skojarzeń ! ) rys 3 i 4 , więc trzeba zrobić nowy
W/g oryginału dorobiłem z nylonu (inne się topią w temp pracy silnika ! ! ! ! ) czujnik, ale trzeba wewnętrzną średnicę i głębokość zrobić trochę mniejsze, bo później styki trzeba wyrównać na tokarce
4. Wywierciłem dziury pod śruby mocujące i wyciąłem kołnierz tak, żeby pasował do silnika.
3. Żeby wyznaczyć rzeczywiste położenie stycznika, wkręciłem w blok szpilki i jak widać na foto odcisnąłem położenie poszczególnych biegów w plastelinie zamrożonej w lodówce
4. Wkręciłem mosiężne śruby M3 tak żeby wystawały w środku
5. Poobcinałem łby śrub i zatoczyłem wewnątrz końcówki razem z nylonem do gotowej głębokości i średnicy. Można opuścić powierzchnię pracy o 0,75mm bo stycznik ma spory zapas pracy, a za to będzie mniej napięta sprężynka.
6. Dorobiłem konektorki, wkręciłem do silnika i podłączyłem do sterowania wyświetlaczem, który wcześniej zrobiłem.
(Schematy w necie, ja wrzucam tu jeden z bardziej czytelnych. Nie bawcie się w sterowanie scalakiem, bo nie przeżyje w motorze )
Użyłem wyświetlacza led ultra bright red bo inne kolory są niewidoczne na słońcu. Dodatkowo wrzuciłem potencjometr liniowy 1k, żeby mnie nie raziło w nocy.
(+) na anodę dałem ze świateł i w ten sposób mam dodatkowe przypomnienie żeby je włączyć.
Miłej zabawy
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
JAREK pisze::padam:nic z tego nie zrozumiałem mimo skończonego technikum mechanicznego o specjalności mechanika precyzyjna i automatyka
![]()
ponieważ jednak mnie wyświetlacz nie jest potrzebny aż tak jak innym to się tym nie przejmuję.
Nie martw się Jarek. Inżynier Elektryk o specjalności elektrotechnika pojazdów samochodowych też nie Qma.
Dodatkowy opis dla mechaników precyzyjnych i elektromechaników z tytuałmi ( humaniści pewnie to zrozumieli za pierwszym razem)
Kontrolka luzu działa w ten sposób, że na żarówce jest ( +) po stacyjce, a sterowana jest masą, która pojawia się, kiedy mosiężny styk ( zawsze ma masę, bo stanowi część silnika ) dotknie do styku w plastikowym czujniku luzu ( ryc 2 i 3 ). Przez układ popłynie prąd, żaróweczka się zaświeci i kierowca motorka zobaczy zielone światełko.
Analogicznie działa mechaniczny ( czyli ten co zrobiłem) wskaźnik biegów. Zamiast jednego styku na neutral, ma ich dodatkowo 5, czyli luz i 5 biegów. Zamiast żarówki dla każdego biegu, zastosowałem wyświetlacz led, który wyświetla numer biegu. Do tego służy "sterowanie wyświetlaczem", ale zamiast tego można podpiąć pod pojedyncze segmenty ( kreski ) wyświetlacza poszczególne przewody i zamiast cyfry, mieć dla każdego biegu inną kreskę i pamiętać któremu biegowi odpowiada.
Sterowanie wyświetlaczem można zrobić na scalaku lub w/g załączonego schematu na diodach. Ten drugi sposób gwarantuje poprawne działanie w każdych warunkach. Ja przetestowałem ten układ, schowany pod górną półką moto ( czyli nie zabezpieczony przed wodą) na trasie 6200 km, w tym jakieś 800 km w ulewnym deszczu, a większość w 35-38 stopniowym upale.
Info dla Konia, któremu padły google: elementy elektroniczne kupuje się w sklepie z elementami elektronicznymi ( ponieważ w S. nie ma takiego sklepu, można kupić w @sklepie np :"piekarz', "avt", "elcom", nikomp" i setki innych. Materiał na czujnik, czyli nylon z polska zwany ertalonem, kupuje się w sklepach "chemia", lub poprzez sklepy wysyłkowe, albo na allegro.
Kontrolka luzu działa w ten sposób, że na żarówce jest ( +) po stacyjce, a sterowana jest masą, która pojawia się, kiedy mosiężny styk ( zawsze ma masę, bo stanowi część silnika ) dotknie do styku w plastikowym czujniku luzu ( ryc 2 i 3 ). Przez układ popłynie prąd, żaróweczka się zaświeci i kierowca motorka zobaczy zielone światełko.
Analogicznie działa mechaniczny ( czyli ten co zrobiłem) wskaźnik biegów. Zamiast jednego styku na neutral, ma ich dodatkowo 5, czyli luz i 5 biegów. Zamiast żarówki dla każdego biegu, zastosowałem wyświetlacz led, który wyświetla numer biegu. Do tego służy "sterowanie wyświetlaczem", ale zamiast tego można podpiąć pod pojedyncze segmenty ( kreski ) wyświetlacza poszczególne przewody i zamiast cyfry, mieć dla każdego biegu inną kreskę i pamiętać któremu biegowi odpowiada.
Sterowanie wyświetlaczem można zrobić na scalaku lub w/g załączonego schematu na diodach. Ten drugi sposób gwarantuje poprawne działanie w każdych warunkach. Ja przetestowałem ten układ, schowany pod górną półką moto ( czyli nie zabezpieczony przed wodą) na trasie 6200 km, w tym jakieś 800 km w ulewnym deszczu, a większość w 35-38 stopniowym upale.
Info dla Konia, któremu padły google: elementy elektroniczne kupuje się w sklepie z elementami elektronicznymi ( ponieważ w S. nie ma takiego sklepu, można kupić w @sklepie np :"piekarz', "avt", "elcom", nikomp" i setki innych. Materiał na czujnik, czyli nylon z polska zwany ertalonem, kupuje się w sklepach "chemia", lub poprzez sklepy wysyłkowe, albo na allegro.
Ale mi Balth pojechał :
"..poza tym, bardzo ładnie wykonana obudowa wyświetlacza.."
Nie obudowa wyświetlacza, tylko wyświetlacz w zrobionych od podstaw zegarach
A za same wyświetlacze ogarnięty żądzą pieniądza już się zabrałem i kilka szt. będzie na początku września. Do wyboru wyświetlacz w obudowie okrągłej lub typowej prostokątnej. Balthcie, jak chcesz mieć wyświetlacz w gsf to zdobądź oryginalny używany czujnik luzu (na 90% pasuje od wszystkich banditów) , a ja go przerobię, żeby nie rzeźbić w Twoim.
"..poza tym, bardzo ładnie wykonana obudowa wyświetlacza.."
Nie obudowa wyświetlacza, tylko wyświetlacz w zrobionych od podstaw zegarach

A za same wyświetlacze ogarnięty żądzą pieniądza już się zabrałem i kilka szt. będzie na początku września. Do wyboru wyświetlacz w obudowie okrągłej lub typowej prostokątnej. Balthcie, jak chcesz mieć wyświetlacz w gsf to zdobądź oryginalny używany czujnik luzu (na 90% pasuje od wszystkich banditów) , a ja go przerobię, żeby nie rzeźbić w Twoim.
- balth
- Posty: 3222
- Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
- Model i rocznik moto.: K1300R15
- Województwo: W-mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa
Jubiler pisze:Ale mi Balth pojechał :
"..poza tym, bardzo ładnie wykonana obudowa wyświetlacza.."
Nie obudowa wyświetlacza, tylko wyświetlacz w zrobionych od podstaw zegarach
no dlatego właśnie mi się podoba


A za same wyświetlacze ogarnięty żądzą pieniądza już się zabrałem i kilka szt. będzie na początku września. Do wyboru wyświetlacz w obudowie okrągłej lub typowej prostokątnej. Balthcie, jak chcesz mieć wyświetlacz w gsf to zdobądź oryginalny używany czujnik luzu (na 90% pasuje od wszystkich banditów) , a ja go przerobię, żeby nie rzeźbić w Twoim.
zapytam kotleta tak coby na 100% było pewne i się odezwę. ale raczej będę chciał

bye
balth
balth
- szczepano12
- Posty: 225
- Rejestracja: poniedziałek, 1 czerwca 2009, 19:50
- Lokalizacja: Schweiz
Szczepano, jasne że bym nie zrobił, bo : 1. xj ma 6 biegów i trzeba robić nową płytkę ( to nie problem, ale mi się nie chce), 2. nie robię eksperymentów na żywym organizmie działającego czujnika luzu, chyba że we własnym moto. Poszukaj na forum xj, napewno ktoś to robi do tego modelu.
Teraz o ciężkich, acz słusznych zarzutach Trolla. No fakt, opieprzam się, ale 1. SEZON TRWA ! i wolę pojeździć, niż siedzieć nad robotą. 2. niestety jestem zależny od fanaberii tokarza ( każdy element toczony jest 3 razy, czyli 3 razy trzeba ustawić tokarkę precyzyjną i to naprawdę dokładnie; 3. Do każdej próby ( bo najpierw muszę zrobić prototyp i każdy błąd poprawić ) czekam w kolejce na laser i też się wkurzam, bo to trwa, a takie duperele są robione na szarym końcu. Teraz mam już wszystko gotowe i przetestowane w formie, w jakiej chcę to sprzedawać. Cena będzie niższa ( niewiele ) od 200 zł, a jeśli z moim montażem i uruchomieniem, to dodatkowo 2 h + 50 zł .Cały zestaw wygląda tak :
ps Uchwyt wyświetlacza przystosowany pod śrubę mocowania kierownicy.
Teraz o ciężkich, acz słusznych zarzutach Trolla. No fakt, opieprzam się, ale 1. SEZON TRWA ! i wolę pojeździć, niż siedzieć nad robotą. 2. niestety jestem zależny od fanaberii tokarza ( każdy element toczony jest 3 razy, czyli 3 razy trzeba ustawić tokarkę precyzyjną i to naprawdę dokładnie; 3. Do każdej próby ( bo najpierw muszę zrobić prototyp i każdy błąd poprawić ) czekam w kolejce na laser i też się wkurzam, bo to trwa, a takie duperele są robione na szarym końcu. Teraz mam już wszystko gotowe i przetestowane w formie, w jakiej chcę to sprzedawać. Cena będzie niższa ( niewiele ) od 200 zł, a jeśli z moim montażem i uruchomieniem, to dodatkowo 2 h + 50 zł .Cały zestaw wygląda tak :
ps Uchwyt wyświetlacza przystosowany pod śrubę mocowania kierownicy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- balth
- Posty: 3222
- Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
- Model i rocznik moto.: K1300R15
- Województwo: W-mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa
Jubiler pisze:[..]
2. niestety jestem zależny od fanaberii tokarza ( każdy element toczony jest 3 razy, czyli 3 razy trzeba ustawić tokarkę precyzyjną i to naprawdę dokładnie; 3. Do każdej próby ( bo najpierw muszę zrobić prototyp i każdy błąd poprawić ) czekam w kolejce na laser i też się wkurzam, bo to trwa, a takie duperele są robione na szarym końcu. [..]
jubiler, a masz może rysunki elektroniczne tego elementu? byłoby banalnie, bo moje szwagry mają duży warsztat ślusarski z laserem/plazmą/wykrawarką numeryczną/tokarką numeryczną/i-innymi-takimi-szpejami..... można coś pogadać w temacie....
no i ja też muszę się w końcu zabrać do tematu wyświetlacza w gsx'ie....
bye
balth
balth
W sumie to wszytko gotowe, bo sprzedawać będę bezpośrednio a nie wstawiać w jakieś komisy....Zostawcie konkretne zamówienia na priv. Cena dla forumowiczów 185 zł za komplet do samodzielnego montażu, lub +50 zł za mój montaż, po umówieniu się tel. u mnie . Czas montażu 1 - 2 h. Jeśli dla kogoś ( to uwaga po czytaniu tego forum ) problemem jest np demontaż zbiornika paliwa, to dajcie se siana z tą zabawą. Zestaw zawiera wszystkie elementy potrzebne do w pełni "odwracalnego" montażu. Szczegółową instrukcję oczywiście wyślę razem z gratami, lub jeśli taka będzie wola ludności wrzucę na forum.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości