Jak bardzo przecyzyjne są znaczniki na wałkach rozrządu
Jak bardzo przecyzyjne są znaczniki na wałkach rozrządu
Ponieważ mam trochę wolnego ostatnio spędzam ten czas na upiększaniu sprzęta, a przynajmniej tak było póki mój brat nie zauważył, że "ty dalej masz coś nie tak z tym rozrządem" no i się zaczęło myślenie.
Młodszy zauważył, że wałek EX (exhaust) wylotowy jest też, źle o ząbek w stosunku do wałka IN, biorąc pod uwagę to co jest w instrukcji. Jednak instrukcja zakłada wariant IDEALNY, że otworki na wałki pokryją się nam idealnie na środku z otworkami uchwytu wałków na cylindrze nr. 3. gdy na korbowodzie jest TDC.
Znalazłem tą stronę http://www.yamaha-xjr.cz/clanek-98 jak szukałem jakichś zdjęć jako punktu wizualnego odniesienia zastosowałem się też do paru informacji o których wspomniane jest tutaj https://www.youtube.com/watch?v=DdjF5heeZj4, a mianowicie że te kropki powinny być tak:
Oraz tak:
Względem bloku silnika i wiecie jak one są w tym położeniu to nawet firmowe znaczniki Yamahy wypadają dobrze i o dziwo na środku.
ALE żeby nie było zbyt pięknie i cudownie to po złożeniu wszystkiego w szczęściu i radości okazuje się, jak tam na górze jest wszystko cacy to na dole na korbowodzie już niekoniecznie
Tak ustawiłem TDC przed grzebaniem:
I pilnowałem żeby mi się nie przesunęło nigdzie, ani nie zleciał mi łańcuch z korbowodu i się przesunął choćby o ząbek, zakuwałem łańcuch w CB500 więc jako takie pojęcie co i jak trzeba sobie zrobić mam, żeby było OK, ale tutaj przesuwałem tylko o 1 ząbek wałek rozrządu EX więc nijak się to ma do tamtego, skomplikowaniem. W każdym razie po przesunięciu i złożeniu wszystkiego, wkręceniu napinacza okazuje się, że po wykonaniu obrotu korbowodem TDC nie pokrywa się z tym dobrym ustawieniem u góry tj. jeżeli ustawię TDC tak jak na zdjęciu na korbowodzie to u góry jest ciut źle widać te dziurki i kropki ale nie są tak centralnie i idealnie jak na zdjęciach z tej czeskiej strony. Natomiast jeżeli ustawię wałki i kropki żeby wszystko było ładnie pięknie to TDC wypada mi tak jak na rysunki poniżej:
I myślałem że coś skopałem i mi się coś o ząbek przesunęło ale nie gdyby się gdziekolwiek przesunęło o ząbek to byłaby odległość od znaku T jakieś 5-7mm, a tutaj mam jakieś 2mm czy 3 na oko.
I tutaj powstało moje pytanie JAK precyzyjne są te znaczniki i czy to teraz jest dobrze, sprawdziłem z 10 razy wszystko czy jest OK i wydaje się być w porządku. Przesunięcie czegokolwiek o ząbek wału korbowego czy któregoś wałka powoduje że widać od razu że jest totalnie źle.
Jeżeli ktoś z was ma moto w stanie oryginalnym tj. nie grzebał tam nikt w środku to proszę o info jak to u niego wygląda. Lub jeśli ktoś ustawia zawory i nie jednego sprzęta oglądał.
W sumie zaskakuje mnie to w Hondzie było wszystko pod kreskę jak w mordę strzelił nawet na starym wyciągniętym łańcuchu, a tutaj łańcuch dobry a tak ciężko stwierdzić czy jest dobrze czy nie.
Ktoś wspominał (chyba Zdzisław) o jakimś magicznym przyrządzie pomiarowym który pozwala stwierdzić czy jest OK czy nie ustawienie czasów otwarcia zaworów. Jeżeli ma ktoś namiar na sklep, który ma takie coś w ofercie ładnie proszę o linka.
Jutro będę go składał i kończył z tą ekstra polerką pokrywy więc zrobię dodatkowe precyzyjne zdjęcia dla potomności.
Młodszy zauważył, że wałek EX (exhaust) wylotowy jest też, źle o ząbek w stosunku do wałka IN, biorąc pod uwagę to co jest w instrukcji. Jednak instrukcja zakłada wariant IDEALNY, że otworki na wałki pokryją się nam idealnie na środku z otworkami uchwytu wałków na cylindrze nr. 3. gdy na korbowodzie jest TDC.
Znalazłem tą stronę http://www.yamaha-xjr.cz/clanek-98 jak szukałem jakichś zdjęć jako punktu wizualnego odniesienia zastosowałem się też do paru informacji o których wspomniane jest tutaj https://www.youtube.com/watch?v=DdjF5heeZj4, a mianowicie że te kropki powinny być tak:
Oraz tak:
Względem bloku silnika i wiecie jak one są w tym położeniu to nawet firmowe znaczniki Yamahy wypadają dobrze i o dziwo na środku.
ALE żeby nie było zbyt pięknie i cudownie to po złożeniu wszystkiego w szczęściu i radości okazuje się, jak tam na górze jest wszystko cacy to na dole na korbowodzie już niekoniecznie
Tak ustawiłem TDC przed grzebaniem:
I pilnowałem żeby mi się nie przesunęło nigdzie, ani nie zleciał mi łańcuch z korbowodu i się przesunął choćby o ząbek, zakuwałem łańcuch w CB500 więc jako takie pojęcie co i jak trzeba sobie zrobić mam, żeby było OK, ale tutaj przesuwałem tylko o 1 ząbek wałek rozrządu EX więc nijak się to ma do tamtego, skomplikowaniem. W każdym razie po przesunięciu i złożeniu wszystkiego, wkręceniu napinacza okazuje się, że po wykonaniu obrotu korbowodem TDC nie pokrywa się z tym dobrym ustawieniem u góry tj. jeżeli ustawię TDC tak jak na zdjęciu na korbowodzie to u góry jest ciut źle widać te dziurki i kropki ale nie są tak centralnie i idealnie jak na zdjęciach z tej czeskiej strony. Natomiast jeżeli ustawię wałki i kropki żeby wszystko było ładnie pięknie to TDC wypada mi tak jak na rysunki poniżej:
I myślałem że coś skopałem i mi się coś o ząbek przesunęło ale nie gdyby się gdziekolwiek przesunęło o ząbek to byłaby odległość od znaku T jakieś 5-7mm, a tutaj mam jakieś 2mm czy 3 na oko.
I tutaj powstało moje pytanie JAK precyzyjne są te znaczniki i czy to teraz jest dobrze, sprawdziłem z 10 razy wszystko czy jest OK i wydaje się być w porządku. Przesunięcie czegokolwiek o ząbek wału korbowego czy któregoś wałka powoduje że widać od razu że jest totalnie źle.
Jeżeli ktoś z was ma moto w stanie oryginalnym tj. nie grzebał tam nikt w środku to proszę o info jak to u niego wygląda. Lub jeśli ktoś ustawia zawory i nie jednego sprzęta oglądał.
W sumie zaskakuje mnie to w Hondzie było wszystko pod kreskę jak w mordę strzelił nawet na starym wyciągniętym łańcuchu, a tutaj łańcuch dobry a tak ciężko stwierdzić czy jest dobrze czy nie.
Ktoś wspominał (chyba Zdzisław) o jakimś magicznym przyrządzie pomiarowym który pozwala stwierdzić czy jest OK czy nie ustawienie czasów otwarcia zaworów. Jeżeli ma ktoś namiar na sklep, który ma takie coś w ofercie ładnie proszę o linka.
Jutro będę go składał i kończył z tą ekstra polerką pokrywy więc zrobię dodatkowe precyzyjne zdjęcia dla potomności.
- Zdzislaw
- Posty: 3538
- Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
- Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
- Województwo: C-kujawsko-pomorskie
- Lokalizacja: Janikowo
- Kontaktowanie:
Stara prawda powiada, ze rozrząd ustawia się nie na 2,3 czy 4 cylku, tylko zawsze na 1. Koniec tematu .
Strzelam, że zapłony w XJr wypadają tak: 1-3-2-4 lub 1-3-4-2 .
A ów przyrząd, do mierzenia kątów jest jak najbardziej przydatny, ale jedziemy od 1 cylindra, czyli w naszym wypadku od lewej strony siedząc na moto .
Strzelam, że zapłony w XJr wypadają tak: 1-3-2-4 lub 1-3-4-2 .
A ów przyrząd, do mierzenia kątów jest jak najbardziej przydatny, ale jedziemy od 1 cylindra, czyli w naszym wypadku od lewej strony siedząc na moto .
Ja ostatnio grzebałem i tego co pamiętam znaczniki nie były idealnie w otworku. Jak ktoś życzliwy wykręci dwie śruby kapy zaworowej na I garnku i ustawi TDC to przez otworki po śrubach zobaczy te znaczniki i wtedy Ci powie jak to jest w nieruszanym stanie. Roboty na 5 min. U mnie to wygląda jak napisałem. Nie całkiem idealnie.
Znak na impulsatorze powinien być ustawiony idealnie. Kropki na wałkach też powinny się zgadzać. Jeżeli łańcuch jest rozciągnięty to wałki mogą być trochę "rozjechane" i kropki na nich będą delikatnie przesunięte na zewnątrz. Jeżeli od znaku będą rozjeżdżały się znacznie to łańcuch do wymiany. Zresztą napinacz prawdę Ci powie, jak dużo wysunięty, znaczy że łańcuch wyciągnięty.
Filmik z Dnia Garażowego w 2011r. w Nowym Sączu. Byłem i oglądałem. Bigos robił kilka maszyn. Akurat ten filmik pokazuje FJ1200. Pozdrowienia.
Filmik z Dnia Garażowego w 2011r. w Nowym Sączu. Byłem i oglądałem. Bigos robił kilka maszyn. Akurat ten filmik pokazuje FJ1200. Pozdrowienia.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 10 czerwca 2013, 07:09 przez Zeta, łącznie zmieniany 1 raz.
Dziękuję wam wszystkim za odpowiedzi, jak mówiłem zrobiłem zdjęcia żeby opisać lepiej to co się u mnie dzieje więc tak:
Gdy moje TDC na korbowodzie jest ustawione o tak (czyli idealnie):
Zrobienie tych kropek w okienkach na mocowaniach wałków na cylindrze 3 graniczy z cudem więc użyłem tych na zębatkach bo też dają jakiś punkt odniesienia:
Te w okienkach są oczywiście przesunięte jak na schemacie, który zrobiłem poniżej
Gdy natomiast u góry ustawię wszystko idealnie tak, że jest jak w manualu to moje TDC na korbowodzie wygląda tak:
Również myślałem, że to wina przesunięcia o ząbek ALE sprawdziłem i 1 ząbek to dużo większa różnica niż tutaj, znacznie dalej się przesuwa wszystko niż na zdjęciach wyżej. Tak przesuwając ustaliłem, że to różnica coś jak pół zęba mniej więcej, a tego przecież się nie da ustawić. Ktoś wyżej radził, że to łańcuch (moto ma 51000 przebiegu), być może tak jest co prawda popychacz wysuwa się na 4 czy 5 ząbek w każdym razie jest ich jeszcze dużo schowanych i może się dalej wysuwać, a całość jest dobrze napięta.
Szczerze to ustawiłem to teraz najprecyzyjniej jak mogłem.
Motor po kupieniu i pierwszym otwarciu prze zemnie, jak ustawiłem TDC miał dziurki TAK (zdjęcia jako takie z zeszłego roku):
Wałek dolotowy IN (praktycznie nie widać dziurki było widać jedynie jakiś nędzny zarys)
Wałek wylotowy EX (tu było widać też nie do końca całą)
Wszelkie sugestie mile widziane.
Gdy moje TDC na korbowodzie jest ustawione o tak (czyli idealnie):
Zrobienie tych kropek w okienkach na mocowaniach wałków na cylindrze 3 graniczy z cudem więc użyłem tych na zębatkach bo też dają jakiś punkt odniesienia:
Te w okienkach są oczywiście przesunięte jak na schemacie, który zrobiłem poniżej
Gdy natomiast u góry ustawię wszystko idealnie tak, że jest jak w manualu to moje TDC na korbowodzie wygląda tak:
Również myślałem, że to wina przesunięcia o ząbek ALE sprawdziłem i 1 ząbek to dużo większa różnica niż tutaj, znacznie dalej się przesuwa wszystko niż na zdjęciach wyżej. Tak przesuwając ustaliłem, że to różnica coś jak pół zęba mniej więcej, a tego przecież się nie da ustawić. Ktoś wyżej radził, że to łańcuch (moto ma 51000 przebiegu), być może tak jest co prawda popychacz wysuwa się na 4 czy 5 ząbek w każdym razie jest ich jeszcze dużo schowanych i może się dalej wysuwać, a całość jest dobrze napięta.
Szczerze to ustawiłem to teraz najprecyzyjniej jak mogłem.
Motor po kupieniu i pierwszym otwarciu prze zemnie, jak ustawiłem TDC miał dziurki TAK (zdjęcia jako takie z zeszłego roku):
Wałek dolotowy IN (praktycznie nie widać dziurki było widać jedynie jakiś nędzny zarys)
Wałek wylotowy EX (tu było widać też nie do końca całą)
Wszelkie sugestie mile widziane.
- ivo
- Posty: 436
- Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
- Model i rocznik moto.: GSX 1400
- Województwo: D-dolnośląskie
- Lokalizacja: Lubań
Kolego Turbo a moto skąd?Ta blacha od zapłonu czasami nie była zmieniona,bo nie wygląda na orginalną.Na tej naklejce co jest napisane?Czy nie jest to przypadkiem część tuningkitu zza Odry?Sprawdź.Ktoś może celowo zmienił czas zapłonu?Tu masz http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=x ... uXLwh3LkSg
J....ć stare baby
IVO jesteś normalnie geniuszem TAK i mam nawet taką pierdzieloną klapę od filtra, nie no po prostu zajebiście i potem się dziw człowieku dlaczego nie możesz sobie ustawić niczego dobrze by to kurcze piorun strzelił, teraz pytanie jak to odkręcić ? Na tyle żeby do oryginału wrócić.
Dodatkowo czy to:
http://www.xjr-tuning.com/artikel/1850/ ... 413cc.html
może tłumaczyć moje ponad 12 barów sprężu w silniku?
Dodatkowo czy to:
http://www.xjr-tuning.com/artikel/1850/ ... 413cc.html
może tłumaczyć moje ponad 12 barów sprężu w silniku?
Zestaw opiewa na dysze, iglice, krućce, co jest zmienione to tak faktycznie teraz będę sprawdzał bo te magiczne 12BAR sprężu też mi na przypadkowe nie wyglądają, a są nawet na zimnym silniku więc kto wie co tu ktoś jeszcze pogrzebał. Resztę muszę pomierzyć posprawdzać.
Zdzisław łańcuch zmierzę ale muszę znów rozebrać, szczerze wątpię aby to była jego wina naprawdę, bo pewnych rzeczy po prostu łańcuchem nie wyjaśnisz jak te magiczne 12bar. Nie wiem jak zasyfiony by musiał być żeby w tym wieku taki spręż osiągać.
Nie wiem jak walniętym trzeba być żeby tuningować coś w motocyklu, który ma praktycznie 100KM.
EDIT
Teoretycznie znalazłem jakąś blachę mocującą do impulsatora zobaczę co wyjdzie po zmianie i ustawianiu.
Zdzisław łańcuch zmierzę ale muszę znów rozebrać, szczerze wątpię aby to była jego wina naprawdę, bo pewnych rzeczy po prostu łańcuchem nie wyjaśnisz jak te magiczne 12bar. Nie wiem jak zasyfiony by musiał być żeby w tym wieku taki spręż osiągać.
Nie wiem jak walniętym trzeba być żeby tuningować coś w motocyklu, który ma praktycznie 100KM.
EDIT
Teoretycznie znalazłem jakąś blachę mocującą do impulsatora zobaczę co wyjdzie po zmianie i ustawianiu.
- Jabol
- Posty: 97
- Rejestracja: środa, 26 marca 2008, 11:08
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 1999
- Województwo: T-świętokrzyskie
- Lokalizacja: Ostrowiec Św.
- Kontaktowanie:
Blaszka tuningowa jest wyprodukowana tak, że o jakieś 4 stopnie przyspiesza zapłon. Wystarczy na niej nawiercić nowe otwory i masz powrót do oryginału. Jednak wtedy moto będzie pracowało łagodniej.
Jak chcesz sprawdzić po prostu czy dobrze masz zmontowany rozrząd to ustaw TDC o 4 stopnie wcześniej i powinny sie kropeczki zgrać.
Jak chcesz sprawdzić po prostu czy dobrze masz zmontowany rozrząd to ustaw TDC o 4 stopnie wcześniej i powinny sie kropeczki zgrać.
Wróć do „Układ napędowy szeroko pojęty - silnik, sprzęgło, skrzynia.”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości