przerzucanie biegow
przerzucanie biegow
Mam zagwostkę zupełnie prozaiczną tak sądzę. Jak kupiłem MOTO to facet powiedział mi że biegi można przerzucać bez wysprzęglania.Wolę się spytać niż rozwalić sobie skrzynię.
- artur
- Posty: 4222
- Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
- Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
- Województwo: P-wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
Opinie są dokładnie trzy. Jedna mówi że można bez sprzęgła, bez szkody dla skrzyni. Druga że powinno się wysprzęglać. Trzecia że można bez sprzęgła, ale ze szkodą dla skrzyni.
Po coś jednak to sprzęgło i klamkę zrobili.
Po coś jednak to sprzęgło i klamkę zrobili.
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie
- ptysiornia
- Posty: 565
- Rejestracja: poniedziałek, 24 grudnia 2007, 16:20
- Model i rocznik moto.: Tiger 900 Rally Aragon
- Województwo: W-mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
- umberto
- Posty: 1583
- Rejestracja: sobota, 23 lutego 2008, 19:59
- Model i rocznik moto.: ArtBikeGarage Limited Edition
- Województwo: P-wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
nie mam pojęcia o tym czy ma to dobry, zły czy żaden wpływ na skrzynię biegów..
jedno jest pewne - bez sprzęgła biegi wchodzą bez kaszlu i słowa sprzeciwu - jak w masło /oczywiście z odpowiednią "techniką" takiej zmiany/..
osobiście używam obu sposobów na zmianę biegów "w górę"..
zamiennie i bez złych konsekwencji..
jedno jest pewne - bez sprzęgła biegi wchodzą bez kaszlu i słowa sprzeciwu - jak w masło /oczywiście z odpowiednią "techniką" takiej zmiany/..
osobiście używam obu sposobów na zmianę biegów "w górę"..
zamiennie i bez złych konsekwencji..
- artur
- Posty: 4222
- Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
- Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
- Województwo: P-wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
umberto pisze:jedno jest pewne - bez sprzęgła biegi wchodzą bez kaszlu i słowa sprzeciwu
Umberto - ja też bym tak napisał gdybym nie miał sprzęgła

Jak ktoś chce sie pobawić to można tak jeździć samochodem.
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie
Ba. W aucie można i redukować bez sprzęgła
Trzeba wyrzucić na jałowy (można bez sprzęgła), lekko przygazować, żeby wszedł na wyższe obroty i bez żadnych zgrzytów wrzucić niższy bieg. W zasadzie sam wskoczy w odpowiednim momencie i przy minimalnym użyciu siły. Fakt - wyczucie i obycie wskazane. Z tym że nie ma to sensu, bo zdecydowanie szybciej jest ze sprzęgłem. W moto będzie problem ze względu na konstrukcję skrzyni biegów. Można by spróbować przy redukcji z 2 na 1, tylko po co.

Trzeba wyrzucić na jałowy (można bez sprzęgła), lekko przygazować, żeby wszedł na wyższe obroty i bez żadnych zgrzytów wrzucić niższy bieg. W zasadzie sam wskoczy w odpowiednim momencie i przy minimalnym użyciu siły. Fakt - wyczucie i obycie wskazane. Z tym że nie ma to sensu, bo zdecydowanie szybciej jest ze sprzęgłem. W moto będzie problem ze względu na konstrukcję skrzyni biegów. Można by spróbować przy redukcji z 2 na 1, tylko po co.
- umberto
- Posty: 1583
- Rejestracja: sobota, 23 lutego 2008, 19:59
- Model i rocznik moto.: ArtBikeGarage Limited Edition
- Województwo: P-wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
artur pisze:Umberto - ja też bym tak napisał gdybym nie miał sprzęgła![]()
Jak ktoś chce sie pobawić to można tak jeździć samochodem.
kpiarz..
cynik, żartowniś i kpiarz

początkowo chciałem napisać coś o posiadaniu sprawnego motocykla w szerszym kontekście, ale...............

a w samochodzie też się da - w góre i w dół..
sprawdzone i potwierdzone empirycznie..
ja wychodzę z podobnego założenia co Rysiek:
lajtowo/leniwie -> ze sprzęgłem..
ostro/agresywnie -> bez sprzęgła..
zależy od dnia ale jak nie pada deszcz, snieg, piesi od koła to bez sprzęgła to w sumie wszystko poza ruszaniem jeżdżę. chodzą jak malina i w górę i w dół. w górę na neutralnym gazie (tak żeby ani nie wchodził, ani nie zchodził z obrotów) a w dół z "przegazówką" przed zmianą biegu delikatnie w palnik i cyk nogę w dół.
Jakieś inne techniki koledzy może znają?
Jakieś inne techniki koledzy może znają?

- Koniu
- Posty: 1533
- Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
- Województwo: N-warmińsko-mazurskie
- Lokalizacja: EŁK
- Kontaktowanie:
Generalnie z moje go doświadczenia sprzęgło potrzebne jest tylko do wrzucenia jedynki, nie ma absolutnie problemu przy wrzucaniu biegów w górę tylko sie pociąga dźwignię biegów do oporu do góry potem sie na chwilę przymyka gaz trybiki sie luzują wskakuje bieg i odkręca sie gaz spowrotem. Najdelikatniej to sie odbywa na niskich i średnich obrotach tak samo czy sie wrzuca wyższe biegi czy redukuje. Redukując trzymać obroty wdusić dźwignie w dół i lekko odkręcić gaz ot i wsio. Jeżeli sie to robi nie na chama bez zgrzytów i nie szarpie jak chachor pitką to skrzyni żadna krzywda sie napewno nie stanie
Kwestią jest tylko sprawa wyczucia i przyzwyczajenia sie, osobiście biegi zmieniam nie wysprzęglając do końca wykonuje tylko krótki szybki ruch klamką, dłuższe czekanie z pełnym wysprzęgleniem powoduje że potem ciężej jest sie wstrzelić w oborty silnika i potem przy puszczaniu sprzęgła szarpie motocyklem, głowa sie kiwa i jest nieprzyjemnie. To tylko moje osobiste spostrzeżenie
Pozdrawiam


A Kunia znasz ? 
Mój tel. 692 486 517

Mój tel. 692 486 517
- donCezarre
- Posty: 2156
- Rejestracja: wtorek, 1 stycznia 2008, 13:33
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 2004
- Województwo: W-mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
chłopy, jak mnie BigTom powiedział że zmiana biegów w górę bez sprzęgła mniej szkodzi maszynie - mysle sobie herezje gada.
Jak spróbowałem gearbox jakoś ciszej chodzi i wygodniej bez kagura się jeździ.
Ciągniesz gazem do góry jak chcesz - ważne to jak chcesz - i na chama wciskasz girę pod wajchę zmiany biegów; wystarczy lekkie odpuszczenie gazu iiiiiii... mamy bieg wyższy na którym spokojnie podążamy w stronę słońca.....
co do zrzucania w dół - nie mam doświadczeń.
Jak spróbowałem gearbox jakoś ciszej chodzi i wygodniej bez kagura się jeździ.
Ciągniesz gazem do góry jak chcesz - ważne to jak chcesz - i na chama wciskasz girę pod wajchę zmiany biegów; wystarczy lekkie odpuszczenie gazu iiiiiii... mamy bieg wyższy na którym spokojnie podążamy w stronę słońca.....
co do zrzucania w dół - nie mam doświadczeń.
Prawdziwy mistrz wygrywa zawsze.......
Generalnie jeśli chodzi o wbijanie biegu do góry to oprócz jedynki wszysto bez sprzęgła. Sprzęgło tylko przeszkadza w płynnej jeździe. Jest tylko jeden warunek , nie może to byc jazda turystyczna. Czyli pełna maneta trzymamy lekko nogą na dźwigni zmiany biegów odjecie lekkie gazu i bieg sam wskakuje. Nie jestem przekonany do takiej zmiany w xjr ale w sportach taka zmiana biegu jest w ogóle nieodczuwalna. ja nawet czasami w dziwnych sytuacjach trzymałem gaz do odciecia i wtedy przy jednoczesnym trzymaniu dźwigni zmiany biegów wskakiwał kolejny bieg . Ale nie polecam tego bo przed odcięciem spada moment obrotowy i właściwie zwalniamy. Ale w wyścigu dzieją się różne rzeczy i taka umiejętnośc też się przydaje.
Jesli chodzi o redukcję to zawsze ze sprzęgłem.
Reasumujęc jazde bez sprzęgła polecam do szybkiej i zdecydowanej jazdy doświadczonym osobom . Sprzęgło wtedy jest kompletnie niepotrzebne
[ Dodano: 2008-12-06, 03:18 ]
Jesli w ogóle chodzi o przygazówkę to jest ona bardzo ważną umiejętnoscia. Dojeżdżając do ostrego winkla wciskamy chebel redukujemy puszczamy sprzęgło i gdy predkośc jest nadal za duża tylne koło się blokuje. Co robimy? Trzymając nadal wciśniety chebel nadgarstkiem dodajemy gazu aby tylne koło złapało przyczepnośc i moment obrotowy nas wspomaga. Na poczatku jest to trudne bo wbrew wszystkiemy w krytycznej sytuacji dodajemy gazu. Jest to jednak tylko sekundowe dodanie gazu i w końcowej fazie mamy znaczną redukcję prędkości . Ale nauki tego nie polecam na drodze.
Jesli chodzi o redukcję to zawsze ze sprzęgłem.
Reasumujęc jazde bez sprzęgła polecam do szybkiej i zdecydowanej jazdy doświadczonym osobom . Sprzęgło wtedy jest kompletnie niepotrzebne

[ Dodano: 2008-12-06, 03:18 ]
Jesli w ogóle chodzi o przygazówkę to jest ona bardzo ważną umiejętnoscia. Dojeżdżając do ostrego winkla wciskamy chebel redukujemy puszczamy sprzęgło i gdy predkośc jest nadal za duża tylne koło się blokuje. Co robimy? Trzymając nadal wciśniety chebel nadgarstkiem dodajemy gazu aby tylne koło złapało przyczepnośc i moment obrotowy nas wspomaga. Na poczatku jest to trudne bo wbrew wszystkiemy w krytycznej sytuacji dodajemy gazu. Jest to jednak tylko sekundowe dodanie gazu i w końcowej fazie mamy znaczną redukcję prędkości . Ale nauki tego nie polecam na drodze.
- balth
- Posty: 3222
- Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
- Model i rocznik moto.: K1300R15
- Województwo: W-mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa
cezaRYton pisze:chłopy, jak mnie BigTom powiedział że zmiana biegów w górę bez sprzęgła mniej szkodzi maszynie - mysle sobie herezje gada.
Jak spróbowałem gearbox jakoś ciszej chodzi i wygodniej bez kagura się jeździ.
Ciągniesz gazem do góry jak chcesz - ważne to jak chcesz - i na chama wciskasz girę pod wajchę zmiany biegów; wystarczy lekkie odpuszczenie gazu iiiiiii... mamy bieg wyższy na którym spokojnie podążamy w stronę słońca.....
co do zrzucania w dół - nie mam doświadczeń.
dobrze gada, mię też tak hula

w obu klockach

bye
balth
balth
- piontek
- Posty: 3871
- Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
- Województwo: B-podlaskie
- Lokalizacja: Białystok
- Kontaktowanie:
marioxjr1300, no dzięki za wskazówki! Przetestowałem w sobotę (13 grudnia
) i wyszło zarąbiście
Zwłaszcza, że mi oleum z przewodu sprzęgła pociekło i się układ zapowietrzył. To było weselej zwłaszcza przy wbijaniu jedynki i szukaniu luzu na postoju


Zwłaszcza, że mi oleum z przewodu sprzęgła pociekło i się układ zapowietrzył. To było weselej zwłaszcza przy wbijaniu jedynki i szukaniu luzu na postoju

Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości