CIŚNIENIE
nie mylisz się. na zimnej oponie pompujemy o 0,2 mniej niż ma być nominalnie i po jakimś czasie jak się oponka rozgrzeje (15-20min jazdy) powinno się sprawdzić znów. Przy bardzo rozgrzewającym opony stylu jazdy (np tor), powinno się na zimnej pompować nawet 0,3-0,4 mniej, tak wzrasta ciśnienie przy nagrzewającej się oponie.
Ważny jest też porządny ciśnieniomierz który skalibrujemy i będziemy używać tylko jednego, bo te na stacjach benzynowych mają przekłamanie nawet +/- 0,3
Mariuszdg coś nie tak z tym ciśnieniem, przy rozgrzanej oponie wzrasta a nie maleje chyba że np wentylem ucieka.
Ważny jest też porządny ciśnieniomierz który skalibrujemy i będziemy używać tylko jednego, bo te na stacjach benzynowych mają przekłamanie nawet +/- 0,3
Mariuszdg coś nie tak z tym ciśnieniem, przy rozgrzanej oponie wzrasta a nie maleje chyba że np wentylem ucieka.
hubertm pisze:Fafik pisze:nie mylisz się. na zimnej oponie pompujemy o 0,2 mniej niż ma być nominalnie
po to jest napisane w instrukcji, by pomiaru dokonywać na zimnej oponie, żebys nie musiał się bawić w matematykę i pompował 2,5/2,5 lub 2,5/2,9
z tego co piszesz wynika, że to co masz napisane na tabliczce dotyczy ciśnienia na zimno, co jest bezsensu, gdyż opona różnie się rozgrzewając wytwarza różne ciśnienie wewnątrz, producent wie przy jakim ciśnieniu opona ma pracować (wie to już w fazie projektowania motocykla) a Ty powinieneś zadbać by je miała, dlatego pisałem powyżej ze do codziennego śmigania przyjmuje się ok 0,2 mniej niż na tabliczce ale to trzeba stale kontrolować (BTW ciśnienie powinno sprawdzać się przy każdej jeździe ale prawie nikt tego nie robi)
Ja miałem też objaw wężykowania ale tylko czasami Jak poczytałem wasze wypowiedzi postanowiłem sprawdzić ciśnienie w oponach. Z przodu miałem poniżej 2 bar a z tyłu 2 bary.
Uzupełniłem od razu ale jeszcze nie sprawdziłem. Jak tylko będą rezultaty dam znać. Podejżemwam również że będzie mi mniej paliła bo teraz przy naprawdę spokojnej jeździe nie mogę zejść poniżej 8,2 litra.

- hubertm
- Posty: 3398
- Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
- Województwo: W-mazowieckie
- Lokalizacja: warszawa
- Kontaktowanie:
Fafik pisze:z tego co piszesz wynika, że to co masz napisane na tabliczce dotyczy ciśnienia na zimno, co jest bezsensu, gdyż opona różnie się rozgrzewając wytwarza różne ciśnienie wewnątrz, producent wie przy jakim ciśnieniu opona ma pracować (wie to już w fazie projektowania motocykla) a Ty powinieneś zadbać by je miała, dlatego pisałem powyżej ze do codziennego śmigania przyjmuje się ok 0,2 mniej niż na tabliczce ale to trzeba stale kontrolować (BTW ciśnienie powinno sprawdzać się przy każdej jeździe ale prawie nikt tego nie robi)
W instrukcji producent podaje, że opony nie mogą być rozgrzane i przyjmujemy takie wartości, jakie napisałem. Wyobraź sobie, ze kiedyś rozgrzałem opone i "coś" mi nie pasowało i postanowiłem sprawdzić ciśnienie. Przód był już rozgrzany do ponad 3,2 ba, więc upuściłem. Jakież moje zdziwienie było jak następnego dnia zimna opona miała.... 1,8 ba, a skoro producent podaje, żeby nie rozgrzweać opony przed sprawdzeniem to zawsze to robię przed domem sprzetem własnym, sprawdzam ile jednostek mam dopompować a nastepnie jadę na stację i dopompowuję odpowiednią ilosc powietrza, nie zważając na wskazania sprzętu na stacji, bo ten jest często obarczony błędami.
Zasada zimnych opon tyczy się również opon samochodowych. Wartości podawane są dla opon nierozgrzanych. Nigdy nie słyszałem, żeby ktoś zalecał pompowanie opon po ich rozgrzaniu.
hubertm
- piontek
- Posty: 3871
- Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
- Województwo: B-podlaskie
- Lokalizacja: Białystok
- Kontaktowanie:
hubertm dobrze gada. Producent już założył, że opona się rozgrzeje. I zalecił ciśnienie takie jak trzeba na zimno po to byś miał odpowiednie na ciepło. AMEN.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487
Panowie, instrukcja obsługi daje wskazania i zalecania przy użytkowaniu drogowym (kryterium jest homologacja która zakłada że motocykl użytkowany jest zgodnie z przepisami i nikt mi nie powie że po mieście lata 50 a na trasie max 90 ). Naprawdę dynamiczna jazda rozgrzewa opony dużo bardziej i dużo bardziej wzrasta ciśnienie niż nominalnie a tor to już zupełnie inna bajka (są modele opon gdzie na zimno pakuje sie 1,4 bo tak wzrasta ciśnienie) Ja opieram się tylko na opiniach ludzi którzy zjedli zęby na torze, sam latałem kilka razy na poznaniu i na zimno pompowałem 1,7 by po rozgrzaniu mieć ok 2,2. Koleś o nazwisku Marek Godlewski (kto zorientowany to wie kto to) zaleca 0,2 mniej niż nominalnie na zimnej po rozgrzaniu sprawdzić, ewentualnie nominalna ale po rozgrzaniu upuścić (oczywiście jazda w miarę dynamiczna ). Piszcie co chcecie, widziałem co facet potrafi i jaką ma wiedzę, jego słowo przemawia do mnie bardziej niż seryjna homologacja.
Piontek, jak wyżej pisałem, zupełnie co innego zalecana przez producenta, bo on z góry zakłada, że latasz zgodnie z przepisami dlatego nie rozgrzewasz opon do ponad 90 stopni, i jeśli tak jest to pompuj nominalna na zimnej, jeśli latasz dynamicznie, dużo hamujesz i masz ostre winkle to weź poprawkę, że ciśnienie wzrośnie a nie powinno być ani wyższe ani niższe niż zalecane ( tu się zgadzam)
Piontek, jak wyżej pisałem, zupełnie co innego zalecana przez producenta, bo on z góry zakłada, że latasz zgodnie z przepisami dlatego nie rozgrzewasz opon do ponad 90 stopni, i jeśli tak jest to pompuj nominalna na zimnej, jeśli latasz dynamicznie, dużo hamujesz i masz ostre winkle to weź poprawkę, że ciśnienie wzrośnie a nie powinno być ani wyższe ani niższe niż zalecane ( tu się zgadzam)
Ostatnio zmieniony piątek, 16 lipca 2010, 15:31 przez Fafik, łącznie zmieniany 1 raz.
hubertm pisze:bedę miał większą powierzchnie trzymania
cału czas nie rozumiesz, inaczej może, ciśnienie masz docelowo mieć takie jak daje producent, jak wiesz że wzrośnie to po co pompować nominalnie jak musisz spuścić, jak latasz delikatnie do walisz nominalna i tyle bo nie wzrośnie dużo więcej, ja preferuje dość dynamiczny styl i dlatego pompuje mniej i sprawdzam co jakiś czas w trasie np jak tankuje i zawsze kiedy wyjeżdżam (przynajmniej sie staram

- hubertm
- Posty: 3398
- Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
- Województwo: W-mazowieckie
- Lokalizacja: warszawa
- Kontaktowanie:
ja to rozumiem ale to przy Twojej teorii to ja przed każdym wyjazdem musiałbym spędzić godzinę na obliczeniach matematycznych i zastanawiać się jakie dzisiaj ciśnienie mam mieć skoro będę się poruszał średnio, np. 90 km/h... nie uważasz że to nonsens ?
Piontek dobrze napisał, że tak naprawdę producent podając wartości przód/ tył, juz te obliczenia nominalne zrobił za Nas i takich wartości należy się trzymać pod warunkiem sprawdzania opon zimnych
Piontek dobrze napisał, że tak naprawdę producent podając wartości przód/ tył, juz te obliczenia nominalne zrobił za Nas i takich wartości należy się trzymać pod warunkiem sprawdzania opon zimnych

hubertm
- piontek
- Posty: 3871
- Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
- Województwo: B-podlaskie
- Lokalizacja: Białystok
- Kontaktowanie:
Już się Fafik zgubiłem w twoich wywodach. Jako przykład do zasady ogólnej podajesz sytuację wyjątkową (w ten sposób można dowodzić, że dodawanie to to samo co mnożenie: bierzesz za przykład liczbę dwa 2+2=4=2*2). Raz piszesz o regule (tor do ścigania z definicji nią nie jest) a raz o jeździe na torze. Jeśli chodzi o jazdę sportową to wymyka się ona regułom. I jest tam zbyt wiele zmiennych, w tym preferencje jeźdźca. Tak więc ciśnienie do jazdy po drodze dobiorę, mierząc na zimno, z tabelki producenta motocykla/samochodu/ciągnika. A jak będę się chciał pobawić na torze to popytam mądrzejszych od siebie i być może zmienię (na zimno mierzone) ciśnienie na mniejsze.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487
Jasne że tor to skrajność, dałem przykład żeby tylko wyolbrzymić sytuacje (większa skala problemu). Ja zakładam po prostu że xjr śmiga się gdzieś po środku, pomiędzy torową jazdą a jazdą zgodnie z homologacja i literą prawa przy której możemy założyć, że temperatura i ciśnienie nie wiele się zmienia a przynajmniej nie będzie maiło to wpływu na prowadzenie. Jak wiesz, że lecisz w chłodny jesienny dzień po bułki do sklepu to walisz nominalna, jak zapierniczasz ostro po winklach gdzie temperatura nawierzchni ma 50stopni to zgadnij czy masz wtedy ciśnienie jaike podaje za wzorcowe producent ( a to podawane przez producenta ma być utrzymywane w oponie cały czas - docelowe, i tylko o to chodzi)
-
- Posty: 200
- Rejestracja: środa, 26 marca 2008, 23:16
- Model i rocznik moto.: Fazer 600 dobre i to !
- Województwo: E-łódzkie
Fafik pisze:Panowie, instrukcja obsługi daje wskazania i zalecania przy użytkowaniu drogowym (kryterium jest homologacja która zakłada że motocykl użytkowany jest zgodnie z przepisami i nikt mi nie powie że po mieście lata 50 a na trasie max 90 ).
XJR jest wypuszczana na niemiecki rynek a tam na autobanie można walić bez ograniczeń zgodnie z przepisami.Opony pewnie też sie rozgrzwają wiecej niż u nas przy 90km/h...
wyluzuj fafik...
człowiek jest tyle wart ile może pomóc drugiemu
suzigsx1 pisze:XJR jest wypuszczana na niemiecki rynek a tam na autobanie można walić bez ograniczeń zgodnie z przepisami.Opony pewnie też sie rozgrzwają wiecej niż u nas przy 90km/h...
wyluzuj fafik...
homologacja jest bez względu na rynek, nie ma osobnej na niemiecki i na polski. Tak jak z kaskiem motocyklowym, homologacja gwarantuje że wytrzyma upadek przykładowo (nie znam dokladnych wartości) przy 50 km/h. Jak lecisz 250 km/h po niemieckiej autobahnie to wcale nie masz innej homologacji

z mojej strony temat zamknięty, każdy pompuje ile uważa że być powinno i każdy będzie zadowolony.
jestem bardzo wyluzowany

- balth
- Posty: 3222
- Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
- Model i rocznik moto.: K1300R15
- Województwo: W-mazowieckie
- Lokalizacja: Warszawa
fafik, sz, że ten sam kask ma tą samą homologację np. w us i eu?
btw. no ofence, ale imho twoje dywagacje w temacie ciśnienia to przerost formy nad treścią. nie przeczę, że w warunkach wynalazkowych (tor) może i mają rację bytu, ale w codziennym użytkowaniu moto zdecydowanie nie.
ale z chęcią o tym podyskutuję przy
jak dojedziesz na mazuryyyyyyyyyyyyyyyyyyyy.....
btw. no ofence, ale imho twoje dywagacje w temacie ciśnienia to przerost formy nad treścią. nie przeczę, że w warunkach wynalazkowych (tor) może i mają rację bytu, ale w codziennym użytkowaniu moto zdecydowanie nie.

ale z chęcią o tym podyskutuję przy

bye
balth
balth
- mariuszdg
- Posty: 3532
- Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
- Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
- Województwo: S-śląskie
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Kontaktowanie:
Koniu pisze:MariuszDG chyba Cie coś poniosło 5-6 barów ? nie wierze że aż tyle się ciśnienie mogło podnieść max o 1 do półtora.
Konio dokładnie nie pamiętam, ale wiem, że był bardzo dziwny pomiar, o wiele za dużo pokazywało. Nie będę się upierał, dlatego napisałem 5-6 bar, coś mi się wydaje, że tyle właśnie było

"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."
- PawelR
- Posty: 721
- Rejestracja: poniedziałek, 10 marca 2008, 17:01
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontaktowanie:
Pompuje zgodnie z zaleceniami producenta i poki co udaje mi sie opony podomykac
Co do toru, to bedac wymiataczem, nigdy nie wyjechalbym na szosowej oponie.
Opony torowe maja inne charakterystyki, a przez to wymagania, o ktorych producent motocykla w instrukcji nie pisze...

Co do toru, to bedac wymiataczem, nigdy nie wyjechalbym na szosowej oponie.
Opony torowe maja inne charakterystyki, a przez to wymagania, o ktorych producent motocykla w instrukcji nie pisze...
Bo trzeba mieć w życiu pasje!
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość