tarpan z perkinsem
http://www.youtube.com/watch?v=hYj1ba8Y2lQ
a jezeli chodzi o bezpieczenstwo to nysa byla w tamtych latach bezpieczniejsza niz VW ogórek , stabilna rama i silnik z przodu

ja tu tez niechce nikomu wciskac propagandy ze nasze poskie auta byly najlepsze tylko jak sam temat mówi PRL wiec dajmy nato lata 70 produkcja w RFN i produkcja motoryzacyjna w PRL , porównujac to niemamy sie czego wstydzic , nawet DDR byl odbiorca zuków dla poczty wlasnej oraz LPG = PGRy

mam prospekt w jezyku niemieckim eksport do RFN tam tez jest podkreslone to ze stabilna rame maja samochody oraz duza szybe przednia , w 1972 r bylo bardzo duze zainteresowanie wlasnie przez RFN , tak ze niemiecki odbiorca mial kilka uwag co by mu sie lepiej podobalo w tych autach : dach podwyzszony o 10 cm ( tak powstal na poczatku model 522 dla RFN i innych zachodnich karajów ) jeszcze powstala nysa dubelkabina z przedluzona tylna paka , oraz 2 osobowa z paka , oczywiste bylo tez to ze te zachodnie kraje mialy juz wtedy skrzynie 4 biegowe , alternator , to co praktycznie polskie niemialy. I tak model 522 zostal dopiero oficjalnie produkowany na polski rynek od 1975 r i równoczesnie byly produkowane 2 modele 521 ( nizszy dach) i 522 (wyzszy dach) do 78 r byla 521 produkowana , potem juz tylko 522 , od 1984 roku dostal ten model podwyzszona deske rozdzielcza co poprawilo lepsze odczytywanie kontrolek i wskazników w dzien , nastepna zmiana weszla w 1986 roku jak FSD nysa zostala przejeta przez FSO i zaczeli tez produkowac poloneza trucka , a w nysach zmienili elektrycznie kilka drobnych poprawek takich jak: skrzynka bezpieczników zostala przeniesiona pod deske rozdzielcza , wczesniej byla po lewej stronie na boczku tapicerki , samochody dostaly awaryjne migacze , czasowe wycieraczki takie jak w 126p , lampe przeciw-mgielna , mniejsze kierunkowskazy , przy desce rozdzielczej 5 zaslepek na przelaczniki typu fiat co tez ulatwilo montaz przelaczników dla wersji specjalnych , radiowozy , karetki , tak samo gaznik weber z elektrozaworem i mniejszym przelotem 28 mm przez co samochody byly oszczedniejsze , oczywiscie czechy tez odpowiedzieli gaznikiem jikov sedr 2 gardzielowy , 2 przelot byl sterowany podcisnieniem przez membrane , tez byly dobre gazniki.